20 maggio 2012

Scoperti graffiti di 37 mila anni fa in una grotta francese.

arte rupestre Abri Castanet La scoperta, documentata nell'ultimo numero di PNAS (Context and dating of Aurignacian vulvar representations from Abri Castanet, France) porta la firma di 16 ricercatori e si è svolta nella grotta di Abri Castanet (Francia) nel corso degli ultimi 15 anni. Abri Castanet (e la grotta gemella Abri Blanchard) sono noti da tempo come i luoghi con tracce di simboli umani in tutta l'Eurasia. Vi sono stati scoperti entinaia di ormanenti.
I disegni della celebre grotta di Chauvet sono stati fatti risalire a un periodo compreso fra 30 mila e 36 mila anni fa. Le incisioni e i dipinti di Abri Castanet risalirebbero invece a 37 mila anni fa. Le testimonianze artistiche di Chauvet si trovano lontano dalle aree abitate, mentre le pitture e le incisioni di Abri Castanet sono associabili alla vita quotidiana, se si considera la presenza di ossa e denti di animale, attrezzi e ornamenti.
Andrea Mameli 20 maggio 2012 www.linguaggiomacchina.it

pietre incise Titolo Context and dating of Aurignacian vulvar representations from Abri Castanet, France
Autori Randall White, Romain Mensan, Raphaëlle Bourrillon, Catherine Cretin, Thomas F. G. Higham, Amy E. Clark, Matthew L. Sisk, Elise Tartar, Philippe Gardère, Paul Goldberg, Jacques Pelegrin, Hélène Valladas, Nadine Tisnérat-Laborde, Jacques de Sanoit, Dominique Chambellan, Laurent Chiotti
Abstract ossa, denti materiali We report here on the 2007 discovery, in perfect archaeological context, of part of the engraved and ocre-stained undersurface of the collapsed rockshelter ceiling from Abri Castanet, Dordogne, France. The decorated surface of the 1.5-t roof-collapse block was in direct contact with the exposed archaeological surface onto which it fell. Because there was no sedimentation between the engraved surface and the archaeological layer upon which it collapsed, it is clear that the Early Aurignacian occupants of the shelter were the authors of the ceiling imagery. This discovery contributes an important dimension to our understanding of the earliest graphic representation in southwestern France, almost all of which was discovered before modern methods of archaeological excavation and analysis. Comparison of the dates for the Castanet ceiling and those directly obtained from the Chauvet paintings reveal that the “vulvar” representations from southwestern France are as old or older than the very different wall images from Chauvet.

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